De Walburgistoren

In de 11e eeuw bouwde de bisschop van Utrecht een Romaanse kerk in Zutphen naar Utrechts model. Tussen 1225 en 1265 zijn de eerste drie verdiepingen van de toren gebouwd. In de veertiende eeuw werd de huidige klokkenzolder gerealiseerd en zijn voor het eerst zes klokken geplaatst. Op Palmzondag 1446 brandde de toren door blikseminslag af en sneuvelden de klokken. In de 16e eeuw brandde de middeleeuwse spits af. Tussen 1633 en 1637 werd weer een barokke spits gebouwd. De gebroeders Hemony smolten voor die gelegenheid een aantal klokken om tot twee nieuwe klokken en sindsdien hangen er vier klokken in de toren. Tussen 1920 en 1925 werd de hele toren gerestaureerd. Twintig jaar later bliezen de Duitsers de traptoren op om de Canadezen te beletten naar boven te komen. Bij herstelwerkzaamheden in 1948 ontstond brand en brandde de toren uit.

De klokken
De klokken worden op zaterdag om 18.00 uur als begin van de Zondag geluid, en afhankelijk van de periode van het kerkelijk jaar, in verschillende combinaties ook geluid op zondagen en kerkelijke hoogtijdagen. Ook klinken ze bij rouw- en trouwdiensten. Alleen op Koningsdag en alle kerkelijke feestdagen luiden alle zes de klokken. Het Angelusklokje (officieel Pater-Nosterklok) klinkt in de eredienst onder het Onze Vader, dagelijks om 12:01 en 17:01 (tijden van middeleeuwse getijden nonen en vespers) en op vrijdag om 15:01 om de stervensdag en het stervensuur van Christus te gedenken.

Bezoek

Torenbrand